Trip Report: Cirque du Soleil Luzia en meer

Naast een liefhebber van Londen ben ik een net zo grote fan van Cirque du Soleil. En wanneer ik dit kan combineren is het natuurlijk helemaal geweldig. Om het jaar, elke keer vanaf januari tot maart komt Cirque du Soleil naar Londen als eerste stop in hun Europese tournee. De show wordt altijd uitgevoerd in de Royal Albert Hall en niet in de bekende Grand Chapiteau, hun eigen circustent. Meerdere malen heb ik hier al een show bezocht. Dit jaar was het weer zover en kwamen ze met hun nieuwe show Luzia naar Londen. Dus het werd weer tijd om hier weer naar toe te gaan, nu ik er weer de gelegenheid voor heb. Dit jaar gingen mijn ouders voor de tweede keer mee.

Hieronder een verslag van ons geweldige weekend in Londen van 17 tot 20 januari 2020.

Dag 1: Reis naar Londen met de Eurostar

Rond half 9 vertrokken we, mijn ouders en ik, met de bus richting Zwolle om de trein richting Rotterdam te nemen. Daar aangekomen bleek dat deze trein niet reed. Dus moest de route aangepast worden. Dan maar via Schiphol naar Rotterdam. Na wat vertraging door loslopende schapen langs de rails , toch op tijd aangekomen op Schiphol. Daar konden we op de IC Direct naar Rotterdam overstappen. Dit bleek een toeslag trein. We reisden niet meer in de spits, dus dit koste slechts €1,56. Dat viel dus gelukkig wel mee.

In Rotterdam op de volgende IC Direct gestapt richting Brussel Zuid/Midi, het vertrekpunt van de Eurostar naar Londen.

In Brussel door de security check en paspoort controle van zowel België als Groot-Brittannië. Er is een aparte controle voor reizigers met een paspoort en een ID-kaart.

Het lijkt net of je met het vliegtuig gaat, alleen veel minder hectisch.

Eurostar Brussels

De Eurostar ging pas om 14.52 uur, dus we hadden nog ruim een uur. Dan maar even van een lekker Belgisch biertje genieten.

Het boarden van de Eurostar begon 20 minuten voor vertrek, wat heel gemoedelijk ging. Heb nog geprobeerd om een foto van de voorkant van de Eurostar te maken, maar dit was niet toegestaan door security. Mocht niet verder komen dan de deur van wagon 1. Waarom dit was? Geen idee. Dan maar foto’s maken in St. Pancras International Station.

De trein is erg comfortabel en vertrekt keurig op tijd. Er wordt nog gestopt in Lille en Calais. Daarna gaat het al snel de tunnel in. De Eurostar bereikt een diepte van 75 meter onder de bodem van de zee. Best indrukwekkend.

Vanaf Calais tot aan de tunnel is het een en al prikkeldraad. Wat een beveiliging. Pfff.

Zelf had ik verwacht dat je langer in de tunnel zou zitten, dit was slecht 20 minuten.

Nadat we de tunnel uitkwamen was de eerste stop Ebsfleet International, ten zuiden van Londen. Vanaf daar was het nog slechts een minuutje of 20 naar St. Pancras. Waar we keurig op tijd arriveerden.

Eurostar St Pancrass

Op het platform nu wel gelegenheid gehad om mooie foto’s te maken. De omgeving was ook veel indrukwekkender. Wat een gigantisch mooi station is St. Pancras Station. Wat een verademing met de troosteloze stations in België.  Nu nog even door de douane, waar we overigens niet gecontroleerd werden. en we waren eindelijk in London gearriveerd.

Op naar de Underground. Met de Northern Line in zuidelijke richting naar London Bridge gegaan. Overgestapt op de Jubilee Line naar Canning Town. Hier staat ons hotel, het Ibis Canning Town.

Het Ibis Canning Town is een mooi en comfortabel hotel met moderne kamers en een gezellige drukke bar. De locatie is perfect, het ligt tegenover het station voor de Jubilee Line (Underground) en de DLR (Dockland Light Railway), dus een perfecte uitvalsbasis.

Na de spullen op de hotelkamer achtergelaten te hebben, werd het tijd voor een biertje. Aangezien de bar van het hotel overvol was, het was kennelijk erg in trek bij mensen die in de buurt werkten, besloten we om maar de stad in te gaan.

Piccadilly Circus

Eerste stop was Piccadilly Circus. Bij Eros omhoog, zodat je een mooi uitzicht hebt op de reclameborden waar Piccadilly Circus zo beroemd om is. Dit is eigenlijk een standaard dingetje van mij als het donker is, altijd eerst even op deze plek gaan kijken.

Vanaf Piccadilly Circus zij we richting Leicester Square gelopen en hebben we eerst maar een hapje gegeten bij Angus Steakhouse. Hier kun je prima eten tegen een redelijke prijs. Wij konden een tafel boven krijgen, dan zit je niet zo te koop in de etalage mocht je een tafel bij het raam krijgen.

Lego Store Mural

Na het eten even bij de Lego winkel kijken op Leicester Square. Wat een gigantische bouwwerken hebben ze daar van Big Ben, een tube trein en een 3d schilderij met alle bekende bezienswaardigheden van Londen. Geweldig! Het bijzondere was wel dat wij zo naar binnen konden lopen en dat een dag later er een lange rij voor de winkel stond.

Vanaf Leicester Square verder gelopen richting Covent Garden. Even een rondje over het plein. Daarna vonden we het mooi geweest. Het was een lange reisdag geweest en zijn we teruggegaan naar ons hotel. Nog even een borreltje gedronken in de bar en toen gaan slapen.